Posted on

Saker att tänka på inför flytt

Om du någon gång har flyttat vet du hur mycket tid och energi en flytt innebär. Det finns massor med saker man behöver tänka på och ha koll på för att flytten ska gå bra. I det här inlägget kommer du att få några tips på saker som kan vara bra att tänka på i samband med att du ska flytta från ett boende till ett annat.

Ta hjälp

Något du inte behöver vara rädd för är att ta hjälp med att flytta. Om du har ekonomin kan det vara värt att anlita hjälp. Det finns flera olika företag som på olika sätt kan hjälpa dig med din flytt. Till exempel https://qleano.se/ som håller på med flyttstädning eller något annat företag som kan hjälpa dig att packa dina saker eller transportera dem. Förutom att du kan anlita hjälp kan du alltid vända dig till dina vänner, familj och bekanta och höra om de är villiga att ställa upp på att bära flyttlådor och möbler eller hjälpa dig med packningen.

Var ute i god tid

En annan sak du behöver göra för att du ska slippa stressa de sista dagarna innan själva flytten är att se till att börja packa dina saker långt innan flyttlasset går. Gå igenom de saker du äger och överväg vad du kan packa ner redan nu. Att packa saker pö om pö kommer hjälpa dig rejält när flyttdagen börjar att närma sig och du kommer att spara både tid och energi på att vara ute i god tid.

Checklista

Något annat du kan göra för att underlätta din flytt är att skriva en checklista på vad du behöver göra innan flyttlasset går. Till exempel boka besiktning av lägenheten ifall du bor i en hyresrätt, ändra din adress, boka en flyttbil eller en släpvagn så att du kan transportera din packning på flyttdagen. Att flytta innebär en hel del administration och för att göra det enklare för dig ska du skriva en checklista som du allt eftersom att du får dem gjorda kan bocka av. När du ser att du blir färdig med dina uppgifter kommer du känna att du har större kontroll över flytten och din stressnivå kommer att gå ner.

Organisering

En del människor slänger ner alla sina saker och inredning i flyttlådorna helt huller om buller. Det dessa människor drabbas av vid uppackning är frustration eftersom de inte har någon större koll på var sakerna ligger. För att spara både tid och energi ska du därför organisera dina saker och packa ner dom i flyttlådor per rum. Alltså sovrumssaker i en låda och kökssaker i en låda. Det kan också vara bra att märka upp lådorna med vilket rum de tillhör så kan flyttgubbarna lätt ställa ner lådorna i rätt rum ifall du har anlitat hjälp. En annan smart grej du kan göra är att skriva specifikt vad lådorna innehåller. Till exempel böcker eller köksprylar. Då har du bra koll på i vilken låda dina saker ligger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *